Веткаўскі музей стараабрадніцтва і беларускіх традыцый ім. Ф.Р. Шклярава. Ветка, Беларусь

Мінулыя выставы музея

Выстава "Акно і вока"

Культура разбянога дэкору драўлянага дома на Гомельшчыне

Архітэктурная разьба

Выстава, як і ўсе работы, што праводзяцца Веткаўскім музеем, апынулася багатая ў экспанатуры, і паэтычнай, і філасофскай па стылі навуковага кантэксту. Яна мела вектарную накіраванасць не толькі ў мінулае, але і ў будучыню. Прыводзіліся "прыклады" старадаўняй прыгажосці разьбянога дэкору (ліштва і іх дэталі, карнізы, падзоры, рашоткі брам, вуглавыя ўпрыгожванні). Прасочваліся і гістарычныя, і вобразныя крыніцы, ад міфалагічных матываў да элементаў архітэктурных стыляў і формах іншых мастацтваў: разьбяной мэблі, рукапіснай кнігі, ківота, ткацтва, касцюма ... Але выстава перш за ўсё задае пытанні аб сэнсах і каштоўнасцях мастацтва продкаў для сучаснага чалавека, і пра магчымасці самарэалізацыі сучасных майстроў, аб вобразах архітэктурнай прасторы... Што адбываецца, калі з жыцця выкрэсліваюцца "састарэлыя" формы культуры? Ці не збядняем мы сябе, "выраўноўваючы" прастору горада па "адзіным стандарце"?

Выстава прапануе "падарожжа", дзе галоўным апавядальнікам і спадарожнікам выступае традыцыйны дом - у яго вобразах: дрэва, жывёлы і чалавека, у міфалогіі калясніцы сонца, у яго касмалагічных і зямных вымярэннях, старажытнай сімволікі і "модных" арыенціроўках ... Аб сувязі ўнутранага ладу жыцця і яго знешняга аблічча ...

Подробнее

Выстава "Вобраз літы, старадаўні..."

Абраз і ліццё ў старажытнай і стараабрадніцкай традыцыі

Литые иконы в домовых иконостасахАдбылася сумесная выстава Нацыянальнага мастацкага музея РБ і Веткаўскага музея народнай творчасці. Выстава праходзіла ў Мінску, у залах НММ РБ і была прымеркавана да прэзентацыі выдадзенага НММ альбома Е. Карпенка "Вобраз літы, старадаўні ...". Як вядома, старажытнае мастацтва стварэння літых абразкоў пасля XVII стагоддзя было працягнута толькі стараабрадцамі. На беларускіх землях гэтыя помнікі вядомыя як археалагічныя знаходкі, а ў пазнейшыя перыяды звязаны перш за ўсё з стараабрадніцкімі традыцыямі, асабліва толкам беспапоўцаў. Культура стараабрадніцкай Веткі і зборы Веткаўскага музея народнай творчасці сёння ўяўляюць самую паслядоўна сабраную і вывучаную традыцыю стараабрадніцтвана Беларусі. Таму запрашэнне ВМНТ ў якасці ўдзельніка выставы заканамерна. Тэмы выставы мяркуюць прасачыць не толькі гістарычны контрапункт развіцця дробнай пластыкі (матэрыялы, школы), але і стылістычныя суадноснасці іконы маляўнічай і літой, іканаграфічныя адпаведнасці, вытокі і архаіку вобразаў, этнаграфічныя падрабязнасці бытавання.

Сярод экспанатаў, акрамя ліцця і ліцця з эмалямі, былі прадстаўлены службовыя малюнкі іканапісцаў, рукапісы, старадрукаваныя кнігі (упрыгожаныя ліццём), тэмперны жывапіс, жывапісныя ківотцы з ліццём, іконы са ўстаўкамі літых абразкоў, крыжоў, складняў.

Чытаць далей

Выстава "Муж. Мужчына. Воін"

Іканапісны вобраз у традыцыйным асяроддзі

Цуд Георгія аб Змие. XIX в.

Слова "муж" перш азначала мужчыну. Паняцці "мужнасць", "мужацца" пазначаюць валявыя і маральныя якасці. "МУЖ" у шлюбе - абаронца сям'і і роднай хаты. Традыцыі выхавання патрыятызму - шмат стагоддзяў. Спрадвеку яна акумулюецца ў вобразах святых воінаў. Адлучаныя адзін ад аднаго сотнямі гадоў і тысячамі кіламетраў яны суіснуюць ў ёй як "усё святое воінства". Само слова "подзвіг"- хрысціянскага паходжання. Сувязь паміж рэальным ратнікам і яго нябесным воінам-заступнікам - у духоўнай сіле, што даруецца зямному салдату: здзейсніць "святую справу", перасіліць сілы зла. Добраахвотны, уласны выбар - "нават і да крыві", гатоўнасць да смерці за ідэю і свабоду, перамогі над духоўным ворагам, вернасць дадзенаму слову і Слову Божаму - аказваюцца мацнейшымі любога злачынства. У XII - XIV стагоддзях ўзнікае цэлы шэраг святых воінаў - ваяроў "за бліжняга свайго". Ідэя нацыянальнай незалежнасці нараджаецца ў крыві і подзвігах. Але для народнай культуры перамога - пераадоленне бяды. Вайна як парушэнне сусветнага парадку абавязкова павінна быць знішчана, а сам свет вяртаецца ў кругаварот стварэння.

Сотні святых мужоў ўстаюць ў адвечнае кола - кола календара земляробчага. Георгій Пераможца адмыкаў веснавую зямлю, грозны Ілля распараджаецца надвор'ем, Мікола - адварочвае беды і сам з'яўляецца ідэалам мужчыны - гаспадара, мужа, бацькі, патронам майстэрства - рамёстваў і земляробства, абаронцам удоў і дзяцей.

Чытаць далей

Выстава "Шыццё жэмчугам і бісерам"

Абраз «Маці Божая Казанская»

Яшчэ з часоў ранняга хрысціянства самым распаўсюджаным выглядам іконашанавання было ўпрыгожванне абразоў. З асаблівай цеплынёй "апраналі" іконы Багародзіцы, дадаючы да іх завушніцы, крыжыкі, маністы, у знак падзякі і любові. Існавалі і іншыя іконныя ўпрыгажэнні, якія імітавалі жаночы ўбор, гэта такія як, напрыклад, шытыя аклады, якія называлі "рызамі", "адзеннем". Асноўным матэрыялам, з якога выраблялі аклады, быў жэмчуг. Здаўна жамчужныя іконныя ўпрыгажэнні - рукадзелле жаночае. У XIX стагоддзі для вырабу акладаў жэмчуг часцей сталі замяняць бісерам - больш даступным матэрыялам. Вырабы з бісеру, якія ніколькі не пахмурнелі з часам, і цяпер дзівяць вытанчанасцю і прыгажосцю. На нашай выставе прадстаўлена 34 прадмета.

Гэта калекцыя абразоў ў акладах, шытых бісерам і жэмчугам, асобныя прадметы побыту, таксама аздобленыя вышыўкай з бісеру. На выставе мы прапануем вам атрымаць рэдкую магчымасць убачыць рэчы, створаныя больш за сто, а то і за дзвесце гадоў таму назад, менавіта ў тым выглядзе, у якім яны выйшлі з рук майстрыхі.

Подробнее

Выстава "Па шляхах старажытных радоў…"

Ф.Р. Шкляров ў гасцях у старавераў

Ідэя нашай выставы аформілася як вынік працы калектыву Веткаўскага музея народнай творчасці за апошнія тры гады ў сферы збіральніцкай, даследчыцкай, асветніцкай дзейнасці. Гэтак жа называецца і шматгадовы праект Веткаўскага музея. Ён вырас з экспедыцыйных традыцый, закладзеных яшчэ заснавальнікам музея Фёдарам Рыгоравічам Шкляравым. Ад пачатку заснавання калектыў музея вызначаў экспедыцыі прыярытэтным напрамкам сваёй дзейнасці. Цікава, што калі ў 1978 годзе пад экспазіцыю музея вылучылі паўразбураны будынак былога жылога дома купца Грошыкава, для фондавых калекцый у ім не планавалася асобных памяшканняў. Разлічвалі, што дзейнасць музея будзе абмяжоўвацца толькі экспанаваннем ужо сабраных рарытэтаў. Аднак, на самой справе, усё толькі пачыналася.

Сёння ў актыве музея - запісы і экспанаты з 265 населеных пунктаў 18 раёнаў 4 абласцей Беларусі, Расіі, Украіны. Некалькі экспедыцый з Веткі прайшлі ўздоўж старажытных славянскіх рэк: Сажа, Бесядзі, Іпуці і іх прытокаў. Удзельнічалі ў экспедыцыях археолагі, этнографы, фалькларысты. Абагульненне вопыту, а таксама лепшыя знаходкі 2009 - 2010 гадоў, рэстаўраваныя іконы, расшыфраваныя ўзоры, унікальныя запісы з фондаў Веткаўскага музея народнай творчасці, які з гэтага года носіць імя свайго заснавальніка - Фёдара Рыгоравіча Шклярава, на адкрытай сёння выставе.

Подробнее

Выстава "Любили раньше чаёвничать"

ЧайнаяСамо з'яўленне гарбаты авеяна легендамі. Часцей за ўсё спасылаюцца на тую, згодна з якой першымі сталі ўжываць настой лісця пастухі на поўдні Кітая, звярнуўшы ўвагу на жывёл, якiя скубуць лісточкі з кустоў і становяцца больш бадзёрымі. Гісторыя гарбаты выносіць нас у Кітай, дзе ўжо ў 2700 г. да нашай эры ў адным кітайскім рукапісу згадваецца пра гарбату. Па адной з легенд ў 1737 г. да нашай эры кітайскі імператар кіпяціў ваду ў сваім садзе. У закіпеўшую ваду ад парываў ветру з куста зляцела некалькі лісточкаў. Ён паспрабаваў ваду і прыйшоў у захапленне ад прыемнага смаку і далікатнага паху. Так была адкрыта гарбата.

Сёння гарбата стала адным з самых папулярных напояў у свеце. У Еўропу першыя звесткі пра гарбату праніклі ў 1584 г. Яго распаўсюджванню спрыялі паслы. Першапачаткова, у XVI ​​ст. гарбата з'явілася ў Партугаліі, затым у XVII ст. ў Галандыі і Англіі. У гэтым жа стагоддзі чай з'явіўся і ў Маскве.

Назва "чай" пайшла ад кітайскага слова "ча", што значыць малады лісток (з чайнага куста зрываюць толькі почку і два самых верхніх ліста).

Чытаць далей

Паглядзіце нашу фотагалерэю

Copyright © "Веткаўскі музей стараабрадніцтва і беларускіх традыцый" г. Ветка, Беларусь - 2012 - 2019.
Усе правы абаронены. Капіраванне матэрыялаў дазволена толькі са спасылкай на сайт-крыніцу.