Генадзь Лапацін
Узгадваецца 1989 год — Ушэсце ў весцы Барталамееўка. Жыхары вёскі развітваюцца з вясной. Увасрбленаю у ляльку, зробленую рукамі Матроны Цітаўны Еціпнёвай, яе пранеслі па вуліцах Барталамееўкі і пахавалі ў жытнім полі: “Ты, вясна, была добрая, цёплая. Мы і нагуляліся, і нагрлэліся, і на той год такая прыходзь”. Але літаральна праз два гады барталамееўцы сустракалі вясну у зусім іншых мясцінах. Больш за трыста сямей пакінулі родную вёску і пераехалі ў населеныя пункты Гомельшчыны, Віцебшчыны, Міншчыны, і нават за межы Беларусі. Аварыя на ЧАЭС падзяліла іх жыццё на дзве часткі. У першай — Каляды і гуканне Вясны, Вялікдзень і Ўшэсце, “Ой, вясна-красна, што ты вынясла…”і “Як Пушчу стралу па ўсём сялу…”, у другой — Радаўніца і “А чаго ж ты, душа, міма раю прайшла…”Яны любілі свае песні і паспрабавалі прапанаваць іх сваім новым суседзям і знаёмым. Я памятаю, як у 1992 годзе у Ветцы пабліз аўтастанцыі я сустрэў чытырох жанчын з Барталамееўкі. На руках адной з іх была “лялька”. Але горад не прыняў іх песен, не зразумеў іх, больш за тое, сустрэў не самымі добрымі словамі.
Асабіста для мяне гэтыя падзеі адбываюцца на фоне агульнай значнасці і велічнасці традыцыйнай культуры, якая па-своему ўвасобілася ў Барталамееўцы. Культурныя традыцыі Барталамееўкі заўсёды цікавілі фалькларыстаў і этнографаў. Пэўныя тэксты з зафіксаванага імі прыводзяцца ў такіх выданнях як “Замовы”, “Беларуская народная паэзія веснавога цыкла і славянская фальклорная традыцыя”, “Беларускі фальклор у сучасных запісах. Традыцыйныя жанры. Гомельская вобласць”, “Вяселле”, “Земляробчы каляндар”, “Сямейна-бытавыя песні”, а таксама ў выданнях, падрыхтаваных Гомельскім дзяржаўным універсітэтам імя Францыска Скарыны. У 1988-2002 гадах вялікая праца па фіксацыі такіх тэкстаў была праведзена супрацоўнікамі Веткаўскага музея народнай творчасці. Не спынілася яна і пасля адсялення вёскі, паколькі супрацоўнікі музея маюць магчымасць зносін з жыхарамі Барталамееўкі, адселенымі непасрэдна ў Ветку.
Знакавымі асобамі Барталамееўкі былі сёстры Ганна Цітаўна Шэвялева і Матрона Цітаўна Еціпнёва. Іх дзявоцкае прозвішча — Міналькіны. Ганна Цітаўна нарадзілася ў 1912 годзе. Не гледзячы на тое, што ёй у сувязі з афіцыйным адсяленнем вёскі была выдзелена кватэра ў Гомелі, амаль да апошніх дзён жыцця не пакідала Барталамееўкі. Памерла ў 2000 годзе. Матрона Цітаўна нарадзілася ў 1919 годзе. Усё сваё жыццё, за выключэнем некалькіх апошніх гадоў, калі яна не па сваёй волі пераехала ў Ветку, пражыла ў Барталамееўцы. Памерла ў 1996 годзе. Менавіта да іх, у першую чаргу, пасылалі аднавяскоўцы прыязджаючых у Барталамееўку аднавяскоўцаў. Іхнія імёны добра знаёмы такім вядомым знаўцам культуры, як Галіна Аляксадраўна Барташэвіч, Васіль Дзімітравіч Ліцвінка, Канстанцін Пятровіч Кабашнікаў і інш. .
Усяго ад Ганны Цітаўны Шэвялевай і Матроны Цітаўны Еціпнёвай супрацоўнікамі музея зафіксаваны больш за сто тэкстаў. У гэты склад уваходзяць калядныя, веснавыя, граныя, жніўныя, вясельныя песні, духоўныя і пазаабрадавыя спевы, апісанне звычаяў і абрадаў, замовы, былічкі. Большасць з іх прыводзяцца ў публікацыі “З вопыту вывучэння традыцыйнай культуры Веткаўшчыны. Вёска Барталамееўка” у “Навуковых запісках Веткаўскага музея народнай творчасці”. А з некаторымі з ніх чытачы “Голаса Веткаўшчыны”: “Цітаўна з Барталамееўкі”, “Яна любіла свае песні” ( 16 жніўня 2000 г.), “Не стала вёскі” (29 траўня 2002 г.).
З КАЛЯДНЫХ СПЕВАЎ
* * *
Шыла дзевачка тры шырыначкі,
Дзевачка, дзевачка-пані, гавары ж з намі ціхенька.
Перваю шыла чорненькім шоўкам,
Дзевачка, дзевачка-пані, гавары ж з намі ціхенька.
Чорненькім шоўкам, дак то свёкарку,
Дзевачка, дзевачка-пані, гавары ж з намі ціхенька.
Другую шыла красненькім шоўкам,
Дзевачка, дзевачка-пані, гавары ж з намі ціхенька.
Красненькім шоўкам, дак то свякрушцы,
Дзевачка, дзевачка-пані, гавары ж з намі ціхенька.
Трэцюю шыла, залатым садзіла,
Дзевачка, дзевачка-пані, гавары ж з намі ціхенька.
Залатым садзіла, дак то міламу,
Дзевачка, дзевачка-пані, гавары ж з намі ціхенька.
* * *
Ластавачка, шчабятушка,
Пад вакенцам шчабятала,
Свайго пана пабуджала.
— Ой, паня, паня,
Уставай рана,
Запалі сьвячу,
Паглядзі ў пячу,
Там каўбаскі пякуцца
І нам даюцца!
Добры вечар вам у хату!
Святы вечар, добрыя людзі.
З ВЕСНАВЫХ СПЕВАЎ
* * *
Як пушчу жа стралу дай па ўсём сялу,
Охі-ой-лю-лі, да па ўсём сялу.
Ты ляці, страла, дай уздоўж сяла,
Охі-ой-лю-лі, дай уздоўж сяла!
Ты убі, страла, добра молайца,
Охі-ой-лю-лі, добра молайца.
Добра молайца на вараном коніку,
Охі-ой-лю-лі, на вараном коніку.
Па том молайцу некаму плакаці,
Охі-ой-лю-лі, некаму плакаці.
Матка старэнька, сястра маленька,
Охі-ой-лю-лі, сястра маленька.
Жана малада, дзеткі дробныя,
Охі-ой-лю-лі, дзеткі дробныя.
Дзеткі дробныя, неўгамонныя,
Охі-ой-лю-лі, неўгамонныя.
Дзе матка плача, там калодзезі,
Охі-ой-лю-лі, там калодзезі.
Дзе сястра плача, там рэкі цякуць,
Охі-ой-лю-лі, там рэкі цякуць.
Дзе жана плача, там расы няма,
Охі-ой-лю-лі, там расы няма.
Сонца выблесне, раса высахне,
Охі-ой-лю-лі, раса высахне
* * *
Каля саду зялёнага,
Каля вінаграду вішнёвага
Ой, там саколя аблятае,
На высок церам забірае:
- Дзе мая зязюлечка гняздзечка ў’е?
- Саў’і, зязюля, і мне, і сабе.
Сабе, зязюля, на ялі,
А мне, салавейку, на калі.
Сабе, зязюля, з руты-мяты,
А мне з барвеначак.
* * *
На Граной нядзелі
Русалкі ў жыце сядзелі,
Ды ў жыце сядзелі,
Ды на дзевак глядзелі.
— А вы ж, дзевачкі, жніця,
Самі сібе ні пазьніця.
— А дажнёмся да дуба,
Мы ж палуднаваць будам.
А дажнёмся да краю,
Да й пасмотрым уражаю.
* * *
Як з-пад гор, з-пад гор
Вылятаў арол,
Да як з-пад хутара
Вылятала два.
Да адзін у другога выпытывая,
Да адзін у другога выпытывая:
— Дзе ж ты лятаў,
Да так доўга лятаў?
— Да тожо, мой брат, да пад Кіевам.
— Да што жы там да відаў?
— Да зеляно жыта
Да ў том жыце казака ўбітага,
Да казака ўбітага,
Да не цяпер-ка, да не цяпер-ка,
Да ўбітага казака
Да пасрадзі лета,
Скрозь рабёр яго трава прарасла,
Кругом серцанька завівалася.
АД ЗУБНОГА БОЛЮ
У моры рак, у дубе чарвяк, у небі месяц. Як эцім тром умесьці не зьбірацца, мёд-гарэлку не піць, меж сабой не гаварыць, так у раба Божага зубам не балець, касьці не ламіць і крыві не пячы. І стань ты, Госпадзі, на помашч і рабу Божаму на пользу.
ЯК ПЛОХА СЯБЕ ЧУСТВУЕШ
У белаю пасцель лажуся, ясным месяцам абазруся, дробнымі зорамі абгараджуся і нікога не баюся: ні ведзьмаў, ні ведзьмакоў, ні чараўніц, ні чараўнікоў, ні паганых дум, ні паганых глаз – не забываю на сваё здароў’е па ўсякі раз. Не забываю, а прыбаўляю.
ТРАЎНІК
Дзед кагда-та быў. Прадзед куды-та ішоў вульлі кутаць у лес. Ну, і з ім ішоў дзед наш, малы яшчэ быў. Бацька ідзець сабе, а эты малы бяжыць, бяжыць – і стане, і сьмяецца. Ён тады кажа: “Аўсейка, што табе сьмешна?” Ён: “Да, нічога!” Зноў прабяжыць дзіцёнак той, зноў —астановіцца. Ён што? Радзіўся дзіцёнак —і ўсе зубы ў роце. Эта ж рэдка бывае. Пагаворка такая: “Што ты радзіўся з зубамі, значыць, усё доўжны знаць на свеце”. Так, бацька той ідзець вульлі кутаць, і ён, дзед наш, Аўсейка, той ідзець. Ён не прызнаваўся. Назад ідуць, ён к яму прывязываецца: “Ну чаго табе была сьмешна? Ты з мяне сьмяяўся, што я ўжэ стары і некрасівы?” —“ Не, я не з цябе смяяўся. А, вот, ты не чуеш, а я чую, вот тыя траўкі качаюцца ад ветру. Ківаецца траўка і кажа: “Я —ад скулы!” А вон тая траўка ківаецца і кажа: “Я – ад кілы!” Значыць, вот, траўкі гаворуць між сабой, і кожнаю траўку нада панімаць, якая ад чаго.” Той дзіцёнак, што радзіўся з зубамі, так ён чуе тыя траўкі. Тая: “Ад грызі”, – ківаецца. А тая яшчэ ад чаго, кажа. Ён, эты дзіцёнак, рос і знаў усе этыя траўкі. Эта ўсё па пародзе дано. Богам дано.
ДАБРАХОЖАЯ
Адна жэншчына грабла сена. І ў кусце заплакал дзіцёнак маленькі. Яна тады абглядаецца: “Што ж плача дзіцятка?” Падходзіць — дзіцятка ляжыць ў кусьце — голенькае-голенькае. Вот, як нарадзілась, так і ляжыць. Яна тады гаворыць: “Божа мой! Што ж мне дзелаць? Чым мне яго накрыць?” Яна зьняла з галавы платок і дзіця эта накрыла. Тады думае: “Ну што, эты платок? Давай спадніцу зьдзену!” Спадніцу зьдзела. Рашыла дамоў ужо ў рубашцы ісьці. Запеленала этага дзіцёнка, як умела, і паклала ў гэты куст. Яна знала, што кто-та падклаў. Ну, а патом, колькі ана аташла ад таго места, выходзя жэншчына наперад ёй і гаворыт: “Чым мне вас наградзіць, за то, што вы майму дзіцёнку цела прыкрылі?” А яна: “Нічога не нада мне”. — “А колькі ў цябе дзяцей?” — “А ў мяне дзяцей пяць сваіх”. — “Ну, ты ўсё адно і гэтага пажалела, шостага, пакрыла і ў платок, і ў юбку. Ну, так на табе кусочак палатна”. Кагда-та палатно каталі ў трубкі. Яна ёй паўтрубкі палатна дала і гаворыт: “Вот, раскатывай эта палатно і шый сваім дзецям. Эта табе такі падарак. Толькі не раскатывай яго саўсім, штоб не бачыла, што там усяродку”. І яна ўсё шыла і шыла. Можа, і год, можа, і два. Патом захацелась ёй паглядзець, што там, усярэдзіне: “Што я раскатываю і шыю, а яна ўсё такая, трубачка?” Раскатала, паглядзела, пасьледнюю рубашачку пашыла і ўсё. А там нічога і не было. Проста невідзімае яно бралась, палатно. Яна дзетак і абшывала. Эта жэншчына невідзімая была
ДАМАВІК
Дамавой пахож на хазяіна, і па старасьці пахож, і па гадах пахож. Прымерна, ежэлі хазяін старэе, і дамавой старэе. У іх былі гусі кагда-та на дварэ. Ну дак, здалося, што бацька заганяе гусей у хлеў і кажа: “ Гыля, у хлеў! Гыля, у хлеў!” Пагляжу — бацька сьпіць на карваці, а голас яго чую. Гусей загнаў і закрыў сарай.
ВОГНЕНЫ ЗМЕЙ
А эта матка мая расказывала. Лятаў ён к саседзям. Мы паглядзім, к Кашперам паляцеў. Гаворэ, ляцеў страшны такі агонь. І туды прама апусьціўся, к ім на двор. Мы скарэй - у шчэлкі, кругом аббеглі, да глядзець. Бачым, у шчэлкі відна, у хлеве. А яны яму паставілі стол, паслалі скацерку, тыя людзі, і паставілі багата глякоў. Ён сагнецца і малака налівае, налівае глякі, налівае, налівае. Поўныя глякі паналіваў. Сам у гузіках такіх, як пан ходзе. Яны што-та яму давалі кушаць, а ён ім малако насіў.
Генадзь Ісакавіч Лапацін,
вядучы навуковы супрауоўнік Веткаўскагя музея
стараабрадніцтва і беларускіх традыцый ім. Ф. Р. Шклярава.
Апублікавана: “Голас Веткаўшчыны”, 23 красавіка 2005 г.